Jumaat, Jun 26, 2015

9th day puasa di Mekah tahun 2009

9th Day Posa


(Assalamualaikum wbt kepada semua pembaca blog aku yang amat aku kasihi. Aku nak memohon maaf jika komen-komen anda nampak seperti tidak dijawab. Sebenarnya sudah menjadi kelaziman untuk aku membalas setiap komen yang masuk. Tetapi malangnya entah apa yang tak kena, semua komen-komen tersebut tak tersiar diblog aku. Aku pun heran. Therefore, aku mohon maaf. Mak Long, Iryanty, Kakcik dll once again harap maaf!)


                                                                         (sorry kiwi cake aku terbalik!)

                                                                        (sama macam dulang Kak Nab)

                                                           (polis dok berkawat sebelum masuk station masing2)

                                                               (supian dgn kotak kamarrdin sebelum buat juice)

                                                          (basyir dok buat arabic coffee, ni barista aku ni!)

Kepada pembaca semua aku nak ucapkan "Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan" dan semoga negara kita akan bertambah maju lagi. Aku doakan. Apakah kelebihan negara kita?

1) rakyat berbilang kaum
2) berbilang agama
3) keadaan ekonomi dan politik lebih stabil dari kebanyakan negara-negara lain
4) hormat-menghormati antara satu kaum dan kaum yang lain

Aku sayangkan Malaysia. Macamanapun aku nak balik Malaysia bila pencen nanti. Situlah aku dilahirkan. Macam-macam kelebihan dia. Tak payahlah aku cerita banyak-banyak. Aku happy sebab masih dapat minum teh tarik dengan Jeffvinder Singh, Senthil, Thomas Tan dan lain-lain kawan aku tanpa ada apa-apa masalah ataupun berperasaan curiga.

Hari ni semuanya berjalan dengan lancar. Aku berskype dengan anak-anak aku dan aunty pagi tadi. Abang masih lagi posa. Yuya aku rasa setengah hari dah senget. Marina pulak, horey-horey. Takpalah asalkan bahagia. Abang bagitahu kat aku yang dia nak handphone masa Raya nanti. Aku kata simpan duit sendiri dan beli. Tapi jangan salah gunakan handphone tu pulak sebab nanti aku ambik simpan. Abang janji...Yuya pun nak jugak, tapi aku cakap Yuya kecik lagi. Kena tunggu lagi 3 tahun! Buat masa ni, pakailah handphone Marina dulu.....Yuya angin....

Pizza aku memang sedap. Especially seafood pizza. La ni aku tengah dok garu kepala yang tak gatal pikir kat mana aku nak jual pizza take away. Location dah ada cuma aku nak cepatkan take-away tu supaya orang yang lalu lalang kat bawah tak payah tunggu lama. Nanti bila dah siap aku cerita nanti.

1-2 hari ni aku taklah jadi kalut sangat. Mai hari Rabu aku akan berlari balik sebab dah nak masuk weekend. Sembahyang terawikh kat Haram baru habis. So la ni, aku tengah dok tunggu guests yang nak makan lepas terawikh pulak. Lepas tu clear, lepas tu set Sahur, sampailah pukul 4.30am. Macam tulah tiap-tiap hari. Setakat ni guests semuanya masih ok. Semua keluar dengan muka senyum. Malaysian Hospitality mesti ada. Makanan sedap dan service bagus. Yang tu penting. Harga pulak taklah semahal hotel-hotel lain. Cuma SR160 untuk Iftar dan SR140 untuk Sahur. Berbanding dengan hotel-hotel lain yang lebih dari SR200 tapi cuma ada 100 orang makan sedangkan aku dapat dekat 700 orang makan. Sekarang ni aku pentingkan volume dulu. Tahun depan bila dah establish sikit, kita cerita lain pulak....Selamat Berpuasa dan Selamat menyambut hari Kemerdekaan.....

8 ulasan:

cikgu zainab berkata...
salam uncle,

apa ada dalam kotak kamarrdin tu..in the powder form ke?

sedap jus nih!
Uncle berkata...
Tak buleh habaq la KN oiii, nanti habeh depa juai kat marrket kat kuantan nanti! Heh3...
siti berkata...
hensem pyamun tarbus pegang kotak oren..hehe..uncle..slemat berbuka dan besahur :) aja aja fighti!!
Uncle berkata...
Dear Siti. Tu budak Syria. Baru start sebulan setengah lepaih. But anyway, apa benda aja-aja fighti tu?
Salam sejahtera....... berkata...
basyir tu makin gelap sebab uncle suruh dia buat kopi, cuba try bagi dia buat kamaruddin pulak.
Uncle berkata...
Basyir tak buleh buat Kamarrdin nanti dia jadi kunin pulak! Heh3...
siti berkata...
"aja-aja fighti" = "berusaha" ^_^
Uncle berkata...
ooo yea ka? Baru tao...

3 ulasan:

iryantyismail berkata...

asalamualaikum uncle...oo patutlah tak ada balasan komen...kena panggil pomen tu uncle...huhu...sabar yer uncle... :-))

uncle kek kiwi tu rasanya macamana...adakah masam juga macam kiwi...

Uncle berkata...

Waalaikumsalam.

Bila sebut tak keluar, dia keluar pulak....nampak gaya Uncle kena ulang sebut tak keluar...tak keluar....manja sungguh dia...

Menjawab kepada pertanyaan mengenai kiwi tu, jika kiwi sahaja ia pastinya sedikit masam. Oleh itu Uncle glazekan dengan light liquid sugar coating supaya ada rasa sedikit manis..terpaksa maniskan sedikit kerana orang Arab suka yang manis-manis! Terimakasih kerana bertanya. Jika ada soalan mengenai makanan ataupun etika makan dimajlis-majlis rasmi, sila bertanya...jika tidak kebiasaannya sessi Uncle hanya RM400 untuk seorang bagi setiap jam!!! Hahahahahaha.....

iryantyismail berkata...

catatan lama uncle..mestilah manjanya lebih...alhamdulilah dah ok....
amboi mahalnya....terketaq ketaq nak tanya lagi...:-))

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...