Sabtu, Julai 20, 2013

Pagi Sabtu

Korean Bakery

Dah lama aku dok 'taram' kedai ni. Lama sungguh depa dok construction. Mula-mula aku tak tahu kedai apa yang akan dibuka. Tapi setelah menunggu sekian lama, aku dikejutkan suatu hari sewaktu lalu di Jalan Telawi. Tertulis "Tous Les Jours" yang membawa maksud 'setiap hari'. Decor yang bagi aku agak Perancis walaupun bakery ini berasal daripada Korea. Bakeriesnya, masyallah......melts in your mouth! Dah lama aku tak jumpa bakeries yang sebaik ini di KL. Banyak tempat yang aku dah pergi termasuklah di Hartamas tapi selalunya mengecewakan aku. Ini termasuklah The Loaf! Bakeries ni memang aku suka. Kemana-mana aku pergi, kalau menginap dihotel, bakerieslah akan menjadi sarapan aku. Kalau tidak ada bakeries yang bagus, aku akan merayau keluar dan mencari Deli ataupun Cafe kecil yang selalunya ada menjual croissant, pain au chocolat, danish dan lain-lain lagi.

Sewaktu aku bertugas di Langkawi dulu, aku meletakkan oven di dalam cafe. Setiap pagi sekitar pukul 6, aku akan arahkan pastry chef aku untuk bake roti-roti seperti croissant dan segala macam kat dalam oven yang berada di dalam restaurant. Ini 4 tahun dulu. Alhamdulillah, memang digemari tetamu sebab aromanya yang sungguh menawan dan membuka selera mereka. Bila aku ke Bali, aku akan selalu membeli roti di Kakiang ataupun Kafe Wayan di Ubud. Sedap apatah lagi bagi yang baru di masak!

Pada tahun 95 sewaktu aku bekerja di Geneva, jarak antara apartment aku dan hotel yang terletak di Rue De La Terrasiere ialah sekitar 2 kilometer. Aku jarang mengambil bas. Oleh kerana cuaca disana nyaman dan pemandangan sangat indah (cobble stone street, bangunan lama, cafe-cafe kecil dll) aku lebih suka berjalan santai untuk ke hotel. Didalam perjalanan untuk ke hotel, aku selalu terbau roti yang sedang dibakar. Bakeri tersebut bersebalahan dengan jalan yang aku selalu ambil untuk ke tempat kerja. Ianya merupakan cafe yang sangat kecil yang mempunyai 3 meja untuk 4 orang didalam dan lain-lain meja untuk 2 orang diletakkan di balcony tepi jalan dan disusun rapat-rapat. Kalau tetamu sebelah minum kopi sambil baca Herald Tribune, kita kat sebelah sini pun boleh tumpang baca mukasurat yang sama. Begitulah perumpamaan jarak antara meja yang diaturkan. Bau roti-rotinya memang akan membuatkan aku berhenti. Tak kira siang ataupun malam....sentiasa fresh dan sungguh 'seksi' (bahasa aku untuk melambangkan kesedapan, keunikan dan lain-lain yang tak terungkap!)

What I'm trying to say is, TLJ kini menjadi sebuah cafe favourite aku untuk mengopi selepas selesai workout di gym yang berdekatan! Oh yeah!

Bersama Tan Sri dan Puan Sri

Alhamdulillah, rezeki di bulan Ramadhan yang diberikan Allah SWT. Aku dijemput oleh Tan Sri Sanusi Junid dan Puan Sri untuk berbuka puasa bersama-sama dengan keluarga Tan Sri pada minggu lalu. Kami berbuka di The Gardens Hotel bersebelahan Mid Valley. Selain aku, teman aku Robby serta keluarga juga dijemput sama. Keluarga Robbie dan keluarga aku memang rapat apatah lagi Marina dan Sarah mengaku yang mereka adalah BFFE! Jadi buka puasa pada malam itu sangat meriah dengan keletah anak-anak. Tan Sri dan Puan Sri aku kenali sewaktu aku bertugas di Mekah lagi beberapa tahun yang lalu. Sering berkunjung ke Mekah sewaktu aku berada disana. Makanya sampai di KL aku masih lagi berhubung dengan Tan Sri dan Puan Sri. Alhamdulillah, aku masih diingati!Terimakasih Tan Sri dan Puan Sri...

Robbie dan Rabbak!

Yang menariknya, Robbie dan aku pernah bertugas di satu department sewaktu kami masih lagi di Renaissance KL. Diwaktu itu ada seorang pekerja lelaki yang kami panggil Sam bekerja sebagai Captain di department kami. Sam ni bagus kerjanya. Rajin dan tak curi tulang. Setelah semuanya membawa haluan masing-masing, aku di Mekah, Robbie beralih angin ke hotel lain manakala Sam pula di Brunei, kami dipertemukan semula dengan Sam secara tidak sengaja. Sewaktu kami berbuka puasa tempohari, tiba-tiba ada seorang budak tinggi lampai datang menyapa aku. Aku toleh dan terlihat muka Sam. Sam hulurkan tangan dan kartu nama. Aku bangga.....anak didik aku kini sudah merupakan Food and Beverage Manager di The Gardens! Kami bertiga duduk di balcony sebentar sambil minum teyy tarik dan bersembang sakan. What a small world. Malangnya aku tak sempat nak ambil gambar kami bertiga sebab terlalu seronok bersembang! Well done Sam...I'm very proud of you!

Bangkok train map

Yang kat atas ni adalah merupakan sistem transit keretapi di bandaraya Bangkok. Kenapa aku masukkan disini? Sewaktu aku kecil, aku berkeinginan untuk menjelajah kesegenap pelosok dunia untuk menimba ilmu dan mencari pengalaman. Sewaktu aku bersekolah di Seremban selama 5 tahun, ada saja rancangan aku setiap hujung minggu walaupun sekadar 'saturday outing' sahaja. Bila aku berumur 14 tahun, teman rapat aku yang aku panggil IQ berkongsi citarasa yang sama dengan aku yakni mengembara! Diumur yang sebegitu mentah, kami telah merancang satu perjalanan epik menaiki bas dari sikamat ke stesyen keretapi di seremban. Naik keretapi dari seremban sampailah ke butterworth. Naik bas sampailah ke kuala kedah dan naik bot ikan sampai ke langkawi. Semuanya kami laksanakan dengan perancangan yang teliti dan budget yang sangat rendah!

Tiba-tiba 2 bulan yang lalu, kami bertemu untuk sama-sama naik komuter ke seremban semata-mata untuk makan nasi lemak dan minum teh tarik di 'spot' yang sama yakni stesyen keretapi seremban sama seperti 31 tahun dulu! Dalam asyik makan dan bercerita pengalaman zaman remaja, aku bertanya apakah IQ masih larat untuk bersama-sama aku kembali mengembara. Muka IQ berubah girang. Senyuman kanak-kanak berumur 14 tahun kembali kelihatan di muka IQ. IQ bertanya, apakah destinasi pertama aku untuk tahun 2014? Aku jawab, bangkok! IQ senyum panjang kerana kami sudah lama tak menaiki keretapi bersama. Nah, sekarang kami sedang mengatur perancangan yang teliti untuk perjalanan kami yang akan bermula pada tahun depan yang kami panggil "An Epic Journey!". Tahun berikutnya kami merancang untuk 'backpacking' ke China. Tahun 2016 kami akan ke Tibet, 2017 akmi akan ke New Zealand untuk bertemu idola kami yakni All Blacks dan ini juga merupakan kampung halaman IQ kerana beliau pernah menuntut disana dulu! Bagi menyambut umur kami yang  ke 50, kami akan backpacking ke Europe!

People! Live your life to the fullest........and have a pleasant weekend with your loved ones!

4 ulasan:

Ibu n Abah berkata...

Uncle..
zaman 70an dulu akak sering dibawa keluarga sepupu ke bakeri di Kenny Hills.. pada akak itu memang yg the best...
jika yg ini pun best... Alhamdulillah... dapatlah mengimbau kenangan lama...
terimak kaseh bagi info..

Uncle berkata...

Salam Ibu n Abah.

Pergi lah cuba yang saya bagitahu tu....tapi hati2 sebab kebanyakkannya manis. Kalau ambil manis yang moderate, this is fine....

rezeki berkata...

salam uncle

bau roti terbakar tu buat saya selalu tak tahan hehehe

mmg betul bagai uncle kata , kalau sebagai tetamu kat hotel, bau roti tu ketika masuk ke restaurant utk sarapan mmg menaikan aroma dan selera hehehe

Uncle berkata...

Salam Rezeki.
Saya memang suka buat lagu tu kalau di hotel....pergh...tiba2 lapar....eh kita tukar topik lah...puasa nih! Hahahahaha

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...